Πέμπτη, 23 Μαρτίου 2017

ΗΜΕΡΑ ΚΑΤΑ ΤΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΒΙΑΣ



Δύο μήλα κατά του bullying

Μία αγγλίδα δασκάλα Δημοτικού σκαρφίστηκε έναν τρόπο για να εξηγήσει στους εξάχρονους μαθητές της τι είναι ο σχολικός εκφοβισμός και ποιες είναι οι αθέατες επιπτώσεις της λεκτικής βίας. Aφιέρωσε ένα μάθημα σε ένα πείραμα με δύο κόκκινα μήλα. Προτού μπει στην αίθουσα χτύπησε το ένα από τα δύο μήλα στο πάτωμα, πολλές φορές. Ρώτησε τους 6χρονους μαθητές της τι άποψη είχαν για καθένα από τα δύο φρούτα. «Είναι και τα δύο κόκκινα, περίπου στο ίδιο μέγεθος, μοιάζουν ζουμερά», απάντησαν. Τότε η (ανώνυμη) δασκάλα άρχισε να  βρίζει το ένα μήλο(αυτό που είχε πετάξει στο πάτωμα. Έλεγε ότι είναι αηδιαστικό, ότι έχει τρομακτικά άσχημο χρώμα και το κοτσάνι του είναι πολύ κοντό. Στην αρχή τα παιδιά την κοιτούσαν με απορία. Τότε εκείνη τους ενθάρρυνε να κάνουν το ίδιο. Το μήλο πέρασε από χέρι σε χέρι ενώ οι μαθητές το έβριζαν. Δεν δυσκολεύτηκαν καθόλου: «Είσαι βρωμερό μήλο», «δεν ξέρω καν γιατί υπάρχεις», «μάλλον είσαι γεμάτο σκουλήκια».Στο δεύτερο μήλο η δασκάλα άρχισε να μιλάει ευγενικά. Οι μαθητές ακολούθησαν: «Είσαι υπέροχο μήλο», «η φλούδα σου είναι όμορφη», «τι ωραίο χρώμα που έχεις». Κι όμως, όταν ήρθε η ώρα να συγκρίνουν τα δύο φρούτα, οι μαθητές δεν έβρισκαν διαφορές ανάμεσά τους. Και τα δύο ήταν ίδια. Οταν τα έκοψε στη μέση η δασκάλα φάνηκαν οι διαφορές. Το ένα ήταν μελανιασμένο και πολτοποιημένο ενώ το άλλο ήταν καθαρό, φρέσκο και ζουμερό στο εσωτερικό του.


Ακριβώς λοιπόν αυτό έκανα κι εγώ στην τάξη για την μέρα αυτή. Eδειξα στα παιδιά δυο μήλα αφού είχα ρίξει το ένα μήλο επανειλημμένα  στο πάτωμα. Δεν φαινόταν όμως καμία αλλοίωση στο μήλο εξωτερικά.


Μιλήσαμε για τα μήλα, τα παιδιά τα περιέγραψαν και καταλήξαμε ότι μοιάζουν –και τα δυο ήταν κόκκινα, είχαν παρόμοιο σχήμα και έμοιαζαν αρκετά ζουμερά για να φαγωθούν(δεν βρήκαν διαφορές). Πήρα στα χέρια μου το «χτυπημένο» μήλο και ξεκίνησα να λέω στα παιδιά πόσο το αντιπαθούσα, ότι πίστευα ότι ήταν αηδιαστικό, το χρώμα του είναι απαίσιο. Τους είπα ότι επειδή δεν μου άρεσε, δεν ήθελα να αρέσει ούτε σε ‘κείνα, κι ότι θα έπρεπε να μιλήσουν άσχημα γι’ αυτό. Γράψαμε όλα τα άσχημα που είπαν.



Γράψαμε καλά λόγια για το άλλο μήλο

και όταν τα ανοίξαμε είδαμε την διαφορά




Οι μελανιές, τα χτυπήματα και τα «σπασμένα» σημεία- είναι αυτό που συμβαίνει μέσα στον καθένα από εμάς όταν κάποιος του φέρεται άσχημα με τα λόγια ή τις πράξεις του. Όταν οι άνθρωποι γίνονται θύματα εκφοβισμού, ειδικά τα παιδιά, νιώθουν απαίσια και μερικες φορές, δεν δείχνουν, ούτε λένε στους υπόλοιπους πώς νιώθουν. Αν δεν είχαμε ανοίξει το μήλο, δεν θα μαθαίναμε ποτέ πόσο πόνο είχε υποστεί. Και ένα μήλο βοήθησε να εξηγήσουμε στα παιδιά  τις αθέατες επιπτώσεις της λεκτικής βίας. Δεν είναι εύκολο για ένα μικρό παιδί να αντιληφθεί ότι μία πράξη ή ακόμα και μία λέξη μπορεί να πληγώσει έναν άνθρωπο. Ακόμα και οι ίδιοι οι γονείς δυσκολεύονται να αντιληφθούν ότι το παιδί τους δέχεται επιθέσεις στο σχολείο. Αντίθετα με το μήλο, έχουμε την ικανότητα να σταματήσουμε τέτοιες συμπεριφορές. Μπορούμε να διδάξουμε τα παιδιά ότι δεν επιτρέπεται να λένε άσχημα λόγια το ένα στο άλλο και να συζητήσουμε γύρω απ’ τα συναισθήματα των άλλων. Μπορούμε να διδάξουμε τα παιδιά μας να στηρίζουν το ένα το άλλο και να σταματήσουν κάθε μορφή εκφοβισμού.
Κάναμε και μια αφίσα με αφορμη τα μήλα


Η αφίσα μας



Bullying and healthy food. Τα μέλη του eTwinning προγράμματος : kids advertising healthy food, δημιούργησαν τέσσερις αφίσες για την ενδοσχολική βία με πρωταγωνιστές τρόφιμα ! Κατά την διάρκεια του έργου δημιουργήθηκαν τέσσερις διασχολικές ομάδες με αντικείμενο μία κατηγορία τροφίμων. Σκοπός των ομάδων ήταν να μελετήσουν τα χαρακτηριστικά των διαφημίσεων που σχετίζονται με την κατηγορία τροφίμων που ανήκουν. Την δράση των ομάδων θα την δείτε σε επόμενη ανάρτηση.
Οι τέσσερις διασχολικές ομάδες ήταν :
  • Ομάδα κρέατος : 56ο Νηπιαγωγείο Θεσσαλονίκης – 1ο Νηπιαγωγείο Προσοτσάνης –  PU”Nasa radost” , Kindergarten “Sanda Marjanovic” , Subotica, Serbia
  • Ομάδα φρούτων και λαχανικών : 29ο Νηπιαγωγείο Σερρών – 2ο Νηπιαγωγείο Μουδανιών Χαλκιδικής – Νο 3 Kindergarten Bistrita Romania
  • Ομάδα γαλακτοκομικών προϊόντων : Νηπιαγωγείο Κεντριού – 4ο Νηπιαγωγείο Πυλαίας Θεσσαλονίκης- Vilkaviškis Kindergarten “PASAKA” Lithuania
  • Ομάδα γλυκών : 10ο νηπιαγωγείο Νεάπολης Θεσσαλονίκης – 14ο Νηπιαγωγείο Σερρών – Kindergarten of Aljustrel – Portugal
Κατά την διάρκεια της ημέρας για την ενδοσχολική βία αποφασίσαμε όλα τα μέλη να δημιουργήσουμε αφίσες σχετικές με πρωταγωνιστές όμως τα τρόφιμα της ομάδος που ανήκε το κάθε μέλος ! Μία αφίσα δλδ με κρεατικά, μία με γαλακτοκομικά, μία με φρούτα και μία με γλυκά ! Τις αφίσες αυτές αφού θα τις εκτυπώναμε θα τις μοιράζαμε στα σχολεία της περιφέρειάς μας.
Η δική μας αφίσα της ομάδα των κρεάτων(τα κοτοπουλα δεν θέλουν στο ίδιο πιάτο το λουκάνικο). Το δικό μας νηπιαγωγείο την ζωγράφισε. Την στείλαμε στο 56ο νηπιαγωγείο Θεσσαλονίκης το οποίο έγραψε τα λόγια στα συννεφάκια και το νηπιαγωγείο Σερβίας έγραψε το κεντρικό σύνθημα. Η αφίσα μας

Η αφίσα της ομάδος των φρούτων
Η αφίσα της ομάδας των γλυκών
Η αφίσα της ομάδα των γαλακτοκομικών προϊόντων



Όλο και περισσότερος πόνος και καταστροφή θα συμβαίνει αν κανείς δεν κάνει τίποτα για να σταματήσει το bullying.  Ας δημιουργήσουμε μια γενιά ευγενικών παιδιών που νοιάζονται.


"Η γλώσσα δεν έχει κόκαλα, αλλά έχει αρκετή δύναμη για να ραγίσει μια καρδιά. Ας είμαστε προσεκτικοί, λοιπόν, με τα λόγια μας."



Πηγή
http://www.mothersblog.gr/o-kosmos-toy-paidioy/item/37557-to-siglonistiko-paradeigma-mias-daskalas-gia-tis-esoterikes-melanies-pou-prokalei-to-bullying














Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου